NVOL
Nationalt Videncenter for Ordblindhed
og andre Læsevanskeligheder
Nationalt Videncenter for Læsning
Nationalt Videncenter for Læsning har stor opmærksomhed på ordblindhed og arbejder med at fremme forståelsen for og indsatsen over for ordblinde i undervisningen og samfundet. Centret fokuserer på at formidle forskningsbaseret viden og metoder til at støtte ordblinde elever og studerende gennem følgende tiltag:
1. Tidlig indsats og identifikation:
Centret lægger vægt på tidlig opsporing af ordblindhed gennem test og observationer, så de rette hjælpemidler og støtte kan sættes ind tidligt.
2. Didaktisk støtte:
De udvikler og formidler metoder, som lærere og pædagoger kan bruge for at tilpasse undervisningen til ordblinde elever, herunder brug af digitale hjælpemidler og alternative læringsstrategier.
3. Inklusion og lige muligheder:
Videncentret arbejder for at skabe rammer, hvor ordblinde kan deltage på lige fod med andre. Dette indebærer både konkrete værktøjer, som eksempelvis lydbøger og talegenkendelsessoftware, og en generel forståelse for, hvordan ordblindhed kan påvirke læring.
4. Vidensdeling og samarbejde:
Centret samarbejder med skoler, kommuner og uddannelsesinstitutioner for at sikre, at der er opdateret og tilgængelig viden om ordblindhed for alle relevante aktører.
Ved at fremme både praktiske og teoretiske tiltag bidrager centret til at skabe bedre læringsbetingelser og muligheder for ordblinde i uddannelsessystemet.